Maa, mis tõuseb merest
Kas oled näinud liivamägesid ja mõelnud, kust see liiv siia sai? Mis oli siin tuhandeid aastaid tagasi? Või mõelnud, miks need puud nii sirges reas kasvavad? Kas oled mererannas kohanud mustjaspruune kive, mis ei ole nagu teised kivid? Mis on nende kivide lugu? Programmi käigus saab selgeks, miks maapind Loode-Eestis kerkib. Milliseid jälgi sellest me veel näeme? Lisaks otsime loodusest inimtegevuse jälgi ning arutleme, kas need on alati selgepiiriliselt head või halvad? Uurime välja, milliseid kaitsealused loomad Veski karjääris elavad ja kuidas neil siin läheb. Vaatleme lähemalt teadaolevalt Eesti suurima ja vanima meteoriidi plahvatuse käigus tekkinud Neugrund bretšasid ning saame teada Neugrundi meteoriidikraatri avastamise loo.
Toimumiskoht: Veski karjääri puhkekoht, Nõva sadam, RMK Nõva külastuskeskus
Päevakava:
- Rühma saabumine Veski karjääri puhkekohta, sissejuhatavad tutvustused/tegevused. (10 min)
- Temaatiline loodusretk Veski karjääri puhkekoha ümbruses, kus vaadeldakse inimtegevuse jälgi - põlenud ala, liivakarjääri, vanu liivaluiteid ja räägitakse kaitsealustest loomadest. (1 h)
- Sõit Nõva sadamasse. (15 min)
- Temaatiline retk Nõva sadama ümbruses, kus räägitakse Neugrundi meteoriidiplahvatusest ja vaadeldakse Neugrund bretšasid. (30 min)
- Sõit RMK Nõva külastuskeskusesse. (15 min)
- RMK Nõva külastuskeskuse tutvustus ja filmi „Maa, mis tõuseb merest“ vaatamine. (20 min)
- Teema kinnistamiseks rühmatööna töölehtede täitmine .(15 min)
- Kokkuvõte – ühine analüüs ja arutelu tänase tegevuse üle. (15 min)
Seos õppekavaga
III kooliaste:Bioloogia: Loomade osa ökosüsteemides ja tähtsus inimese elus. Inimtegevuse mõju ökosüsteemidele. Bioloogilise mitmekesisuse säilitamine.
Geograafia: Pinnamood ja selle kujunemine. Inimtegevus ja selle mõju loodusele. Kaitsealad ja kaitstavad objektid. Jäänukjärvede teke ja järvede kinnikasvamine.
Seosed läbivate teemadega: Looduskeskkonna muutumine inimtegevuse tagajärjel, keskkonnakaitse, pinnamood ja selle kujunemine.
Ainete vaheline lõiming: loodusained ( bioloogia, geograafia)
Õpiväljundid/õpitulemused:
Õpilane:
- oskab tuua näiteid inimtegevuse mõjust keskkonnale ja kliimale
- oskab kirjeldada metsapõlengu põhjuseid
- oskab nimetada ja iseloomustada liivaluidete ja rannavallide kujunemist ja erinevust
- oskab selgitada välisjõudude (mandriliustik) mõju pinnamoele
- õpib tundma ja kasutama termineid maakerge, jäänukjärv, liivaluide, rannavall, Neugrund bretša
- õpib tundma kaitsealuseid liike (kõre, kivisisalik) ja teadvustab endale, kuidas ja miks neid kaitsma peab
- mõistab loodusvarade jätkusuutliku kasutuse vajadust
- mõistab looduskaitse vajalikkust
- oskab näha looduse- ja keskkonnaga seotud põhimõtteid ja probleeme
- oskab prognoosida oma tegevuse mõju loodusele
Vahendid: töölehed, kirjutusalused ja -vahendid kõigile osalejatele, ekraan, projektor, kaitsealuste loomade pildid
Teemad/märksõnad: Pinnamoe kujunemine, inimtegevuse jäljed looduskeskkonnas, kaitsealused liigid, looduskaitse
Lisainfo
Selga ja jalga ilmastikule vastavad riided ja jalanõud. Liigume metsarajal, liiva sees ning ka mereääres. Liikumispuudega isikutele need rajad ei sobi. Kaasa oma võileib ja jook!RMK Nõva külastuskeskuses ja loodusõpperadadel on õpilasgruppide turvalisus ja ohutus tagatud. Programmi tellija täidab programmi tellimisvormi ja saab vastu kinnituskirja programmi läbiviimise tingimustega, milles lepitakse vajadusel kokku ka kõik eritingimused.
Lisainfo kontakt: info.nova@rmk.ee; tel: 5077 369
Omadused:
Teemad |
Metsaloodus Looduskaitse |
Sihtrühm |
7.-9. klass |
Toimumisaeg | Läbi aasta |
Grupi suurus | 20-30 inimest |
Kestus | 3-4 tundi |
Raja pikkus | 3 km |
Hind | 20 inimest 70 EUR |