Harilik mänd-päikesepuu

Pärnumaa, Pärnumaa puhkeala, Kabli külastuskeskus

Palumännikus liivaluitel jalutades saame imetleda sihvakaid mände ja mõelda, kuidas sellisel vaesel pinnasel suudavad puud nii kõrgeks sirguda? Kelle või mille abi nad kasutavad? Programmi käigus selgub, miks ja millist puud võime julgelt päikesepuuks nimetada. Osalejad saavad tuttavaks meie kõige levinuma metsapuu hariliku männiga ja palumetsa levinumate taimeliikidega. Tutvume männiga alustades seemnetest, käbidest ja lõpetades koorega. Võrdleme mändide väljanägemist erinevates kasvukohtades (luitel ja rabas), küsime, kas see on sama puuliiki või erinev?
Saame teada, et ühel puuliigil võib olla mitu erinevat vormi ja millest see sõltub.
Vastame küsimusele, kas männid õitsevad? Arutleme, millised on selle puu kasutusalad ja mõõdame puu kõrgust kasutades pärandkultuurist pärinevat karjapoisi meetodit. Saame teada, miks on vaja puu kõrgust mõõta ja millise elukutse esindajad sellega tegelevad. Arutleme teemal- harilik mänd pärimuslikus kultuuris ja tänapäeval. Meisterdame männikoorest laevukesed ja tutvume raba tekkeloo ning rabas kasvavate taimeliikidega.

Toimumiskoht: RMK Kabli külastuskeskus, Rannametsa-Tolkuse looduse õpperada

Päevakava:

  • Osalejate vastuvõtmine Rannametsa-Tolkuse loodusõpperaja parklas.
  • Juhendaja tutvustab ennast, asutust ja eesseisvat programmi.
  • Juhendaja selgitab rajal liikumise- ja käitumise reegleid, et tagada kõigi osalejate ohutus (15 min).
  • Õpperaja läbimine koos ülesannete sooritamisega (2,5 tundi):
  1. Õpperaja lühitutvustamine.
  2. Luite ja raba omapära ja tekkeloo selgitamine.
  3. Palumetsa taimestiku tundma õppimine.
  4. Osalejate kahte rühma jagamine loosimise teel.
  5. Esimene rühm alustab juhendajaga koos tutvuse tegemist hariliku männiga, sealhulgas mõõdame puu kõrgust karjapoisi meetodit kasutades.
  6. Osalejad töötavad paarides, üks mõõdab puu kõrgust ja teine paneb saadud tulemused kirja, seejärel vahetavad paarilised kohad;
  7. Puu, mille kõrgust osalejad mõõdavad on eelnevalt juhendaja poolt kõrgusemõõtja abil mõõdetud.
  8. Osalejad võrdlevad oma mõõtmistulemusi juhendaja poolt mõõdetud tulemustega ja arutlevad nende erinevuse üle.
  9. Võrdleme luitel ja rabas kasvavate mändide väljanägemist ja arutleme, kas on tegemist sama või erineva liigiga.
  10. Teine rühm asub õpetaja juhendamisel vaatlema rabas kasvavaid taimeliike ja meisterdama taskunoaga männikoorest laevukest.
  11. Mõlemad rühmad saavad erinevad ülesanded sooritada.
  • Lõunapaus (30 min).
  • Õpperaja lõpus teeme kokkuvõtteid ja võrdleme saadud tulemusi, arutleme, miks need on erinevad ja iga osaleja saab oma meisterdatud männikoorest laevukese vette lasta või koju kaasa võtta (15 min).

Seos õppekavaga

II kooliastme õpilane:
  • Arutleb taastuvate ja taastumatute loodusvarade kasutamise ning Eesti keskkonnaprobleemide üle.
  • Selgitab soode kujunemist ja arengut ning põhjendab soode rohkust Eestis.
  • Kirjeldab palumetsa elutingimusi, teab palumetsa tüüpilisemaid taimeliike.
  • Mõistab loodusteaduslike teadmiste vajalikkust igapäevaelus ja seotust tulevaste karjäärivalikutega, tunneb oma ümbruskonna loodusteaduste ning valdkonnaga seotud elukutseid.
  • Hindab inimtegevuse mõju kooslustele, arutleb nende tähtsuse ning kaitsmise vajaduse üle.
  • Mõistab inimtegevuse ja keskkonna seoseid kodukohas ja Eestis ning väljendab hoolivust ja lugupidamist kõigi elusolendite vastu.
  • Selgitab keskkonnatingimuste mõju elusorganismidele (sh inimesele) ja iseloomustab taimede kohastumusi.
  • Kasutab vaatlemiseks ja andmete kogumiseks tehnilisi abivahendeid (nt luup ja mõõdulint).
  • Rakendab teistes ainetes õpitut ja loob seoseid erinevate eluvaldkondadega.
  • Töötab sihikindlalt ja viib kavandatu lõpule.

Seosed teiste teemadega:
Sotsiaalsed normid- matkaradade külastamine prügistamata, lõhkumata, kedagi ohtu seadmata.
Looduskeskkond- luitel ja rabas käitumine nii, et säiliks õrn taimestik; taimestiku tundmine.
Tervislikud eluviisid- värskes õhus liikumine, loodusest toidu ja tervist toetavate taimede hankimine.
Pärandkultuur- harilik mänd pärimuslikus kultuuris.

Ainetevaheline lõiming:
Loodusõpetus, eesti keel, tehnoloogiaõpetus.

Meetodid ja vahendid

Arutelu ja praktiliste ülesannete sooritamise kaudu loogiliste järeldusteni jõudmine, seoste loomine, taimede omaduste tundma õppimine luubiga vaadeldes, kombates ja nuusutades.
Praktilised ülesanded puu kõrguse mõõtmisel ja käeline tegevus männikoorest laevukese meisterdamisel.

Teemad:

Kodukoha taimestik, looduslik eripära, pärandkultuur, jätkusuutlik käitumisviis ja ohutus.

Vahendid:

Mõõdulint, taskunoad (ohutuse tagamiseks retke ajal juhendaja käes), luubid, kirjutamisalus koos paberiga ja harilik pliiats, männikoor, esmaabivahendid (üks komplekt juhendaja ja teine õpetaja seljakotis). Kõik vahendid on külastuskeskuse poolt.

Õpieesmärgid:

  • Keskkond ja jätkusuutlik areng – inimene ja teda ümbritseva keskkonna vastastikused seosed ja inimtegevusega kaasnevad mõjud. Tervislik eluviis. Programmi eesmärk on võimaldada õpilastele aktiivseid tegevusi looduses ja kujundada nende teadmisi ja oskusi - turvaliselt ja säästlikult.
  • Õpilane tunneb ära palumetsas kasvavad levinumad taimeliigid, saab ülevaate hariliku männi kasutusaladest tänapäeval ja pärimislikus kultuuris, tunneb ära levinumad rabas kasvavad taimeliigid. Õpilane sooritab praktilisi tegevusi (mõõdab puu kõrgust ja meisterdab männikoorest laevukese).
Õpiväljundid:
Retkel osalenud õpilane:
  • Tunneb ära vähemalt 6 palumetsas kasvavat taimeliiki.
  • Oskab võrrelda erinevas kasvukohas kasvava hariliku männi välimust ja oskab selgitada, millest erinevus tuleneb.
  • Käitub vastavalt matkaradadel olevatele reeglitele.
  • Tunneb ära vähemalt 6 rabas kasvavat taimeliiki.
  • Oskab terava tööriistaga (taskunuga) iseendale ja kaaslastele ohutult ja sihipäraselt tegutseda.
  • Oskab mõõta puu kõrgust kasutades pärimuskultuuris kasutatud meetodit.

Üldpädevused:

Kultuuri- ja väärtuspädevus- oskus hinnata üldinimlikke ja ühiskondlikke väärtusi, väärtustada inimlikku, oma suhteid ja tegevusi teiste inimestega, ühiskonnaga, loodusega, oskus väärtustada looduslikku mitmekesisust.
Enesemääratluspädevus- oskus mõista ja hinnata iseennast, käituda ohutult ja järgida tervislikke eluviise.
Õpipädevus- suudab hankida õppimiseks vajaminevat teavet, kasutada õpitut erinevates olukordades, seostada omandatud teadmisi varem õpituga, analüüsida oma teadmisi ja oskusi.
Suhtluspädevus- suudab ennast selgelt, asjakohaselt ja viisakalt väljendada, oma seisukohti esitada ja põhjendada.

Lisainfo

Osalejatel kaasa võtta jook ja lõunatoit. Lõunat sööme rabajärvede ääres. Retkele selga ja jalga ilmastikukindlad riided ja jalanõud.

Lisainfo kontakt: info.kabli@rmk.ee, 5302 0833

Omadused:


Teemad Metsaloodus
Looduses liikumine
Pärandkultuur
Sihtrühm 4.-6. klass
ToimumisaegKevad
Suvi
Sügis
Grupi suurus 20 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus3,5 tundi
Raja pikkus2,2 km
Hind 20 inimest 70 EUR