Kohtume metsas!

Pärnumaa, Pärnumaa puhkeala, Kabli külastuskeskus

Mis teeb metsast metsa? Kas mets koosneb ainult puudest? Kuidas on omavahel seotud muld ja sellel kasvavad taimed? Milline mets on mitmekesine? Millised on Eesti metsade tuntumad taime ja loomaliigid?
Õpime tundma Eestimaa metsade eluringi ja erinevaid puuliike, metsatüüpe. Vaatleme eri vanuses ja erineval viisil tekkinud puistuid, arutleme, kuidas inimtegevus mõjutab loodust. Vaatame metsa mitte ainult inimese, vaid ka teiste metsaelanike pilgu läbi. Räägime metsade tähtsusest, metsade jätkusuutlikust majandamisest, kasutamisest ja kaitsest.
Programmil tutvustame praktiliste tegevuste käigus metsanduse põhitõdesid, metsas tehtavaid töid ja metsamehe elukutset. Saame teada, kuidas mõõdetakse puude kõrgust, diameetrit ja vanust?

Toimumiskoht: Kabli külastuskeskus, Kabli looduse õpperada, Laiksaare loodusrada, Rae järve matkarada, Kilingi-Nõmme metsarada, Rannamets-Tolkuse looduse õpperada.
Programme saab läbi viia erinevatel radadel vastavalt programmi tellija soovile.

Päevakava:

  • Grupi saabumine toimumiskohta.
  • Juhendaja tutvustab ennast, teeb lühikokkuvõtte Riigimetsa Majandamise Keskuse tegevustest ja selgitab igaüheõiguse põhimõtteid (15 min).
  • Räägime selgeks metsas/rajal liikumise ja käitumise reeglid:
  1. Koos minnakse metsa ja koos tullakse metsast
  2. Üks saatjatest on viimane
  3. Lugupidamine looduse ja üksteise suhtes
  4. Kõik, mis metsa kaasa võtame, selle toome ka tagasi
  • Metsaretke läbime vaatluste, võrdluste, arutelu peatuste, praktiliste tegevuste ja ülesannete lahendamisega (2,5- 3h).
  • Metsaretkel võtame vaatluse alla erinevate metsatüüpide elukoosluse (sõltub programmi läbiviimise kohast).
  • Võrdleme loodusmetsa ja majandusmetsa ning arutleme nende erinevuste üle.
  • (liigirikkus, elupaikade mitmekesisus, surnud puit). Surnud puidu olulisus aineringes ja elurikkuse säilitamisel.
  • Praktilisi tegevusi ja ülesandeid lahendatakse rühmatööna (rühmas 4-5 liiget, rühmi 4.
  • Rühmad valitakse mänguliselt. Iga osaleja saab valida teemakohase pildi ja leiab sel moel oma rühma liikmed.
  • Kõik rühmad saavad omavahel tegevusi vahetada, tulemusi võrrelda.
Praktilised tegevused metsas on:
  • Puude ja teiste taimeliikide tundmaõppimine (metsatüübile iseloomulikud puud ja teised taimed).
  • Võrdleme palumetsa ja laanemetsa elukooslusi. Arutleme, mille poolest tingimused erinevad ühes ja teises koosluses, millised on tüüpilised liigid ja sealsed organismide vahelised seosed.
  • Võtame mullasondiga mullaprofiili ja vaatleme metsaalust mulda. Arutleme, organismide mõju mullatekkeprotsessile.
  • Metsarinnete määramine erinevates metsatüüpides.
  • Puude kõrguse, diameetri mõõtmise ja vanuse määramine ning tulemuste kandmine töölehele - erinevate mooduste tutvustamine (kõrgusemõõtja, klupe, mõõdulint, juurdekasvupuur, pärimuskultuuris kasutusel olnud karjapoisi meetod).
  • 1m² metsa alustaimestiku määramine (praktiline tegevus).
  • Sammalde, samblike, metsaputukate ja seente/puuseente uurimine luubi ja käsimikroskoobiga.
  • Jooksvalt täidame töölehte: Otsime seoseid ja märgime ära, kes elavad puudega vastastikku kasulikus kooselus(sümbioosis).
  • Arutleme puude tähtsusest loodusele ja inimesele.
  • Metsapiknik oma kaasa võetud toidu ja joogiga (30 min).
  • Kokkuvõttev arutelu metsaretkest (15 min). Esmane tagasiside õpilastelt ja õpetajalt.

Seos õppekavaga

Mets elukeskkonnana. Eesti metsade iseloomulikud liigid, nendevahelised seosed. Metsarinded. Metsatüübid (nõmme-, palu-, laane- ja salumets). Selgrootud ja linnud metsas. Imetajad metsas. Inimese mõju keskkonnale. Tootjad, tarbijad ja lagundajad (taimed, loomad, seened). Muld elukeskkonnana. Vesi. Mets ja atmosfäär. Metsade tähtsus ja kasutamine. Metsade kaitse.

Seosed läbivate teemadega:
Keskkond ja jätkusuutlik areng – inimene ja teda ümbritseva keskkonna vastastikused seosed ning inimese sõltuvus loodusressurssidest; inimtegevusega kaasnevad mõjud. Tervislik eluviis. Elukestev õpe ja karjääri kujunemine – metsamehe elukutse.
Õppeprogrammi eesmärk on võimaldada õpilastel aktiivseid tegevusi looduses/metsas ja kujundada nende teadmisi ja oskusi - turvaliselt ja säästlikult.

Ainetevaheline lõiming: matemaatika, eesti keel, liikumisõpetus

Meetodid: 
metsaretk, rühmatöö ja arutelu (meeskonnatöö); praktiline töö mõõteriistadega, praktiliste tegevuste ja ülesannete lahendamine, taimeliikide määramine

Vahendid:
Luubid, käsimikroskoobid, kõrgusemõõtjad, juurdekasvupuurid, mõõdulint, klupp, mullasond, taimemäärajad (igale rühmale üks määraja), pliiatsid, kirjutusalused, töölehed (igale rühmale üks, rühmas 4-5 liiget), lisaks lamineeritud pildimaterjal, Eesti puude mapp, magnettahvel - majandusmetsa eluring piltidega.
Kõik vajalikud vahendid on külastuskeskuse poolt.

Õpiväljundid /õpitulemused /õpipädevused:
Õpilane II vanuseastmes:
  • Tunneb ära Eesti metsade levinumad puuliigid, taimeliigid.
  • Võrdleb männi ja kuuse kohastumusi.
  • Väärtustab metsa, selle elurikkust ning säästva metsanduse põhimõtteid.
  • Oskab iseloomustada ja võrrelda peamisi metsatüüpe kasvutingimuste järgi.
  • Oskab koostada metsakooslust iseloomustavaid toiduahelaid ja toiduvõrgustikke.
  • Oskab kirjeldada metsa kui ökosüsteemi, sh keskkonnatingimusi metsas.
  • Arendab vaatlusoskust.
  • Oskab kasutada liikide tundmaõppimiseks määrajaid.
  • Mõistab organismide vahelisi seoseid kooslustes.
  • Oskab käituda metsas keskkonnateadlikult ja –hoidlikult ning järgib ohutusnõudeid.
  • Väärtustab looduslikku mitmekesisust.
  • Oskab hinnata üldinimlikke ja ühiskondlikke väärtusi.
  • Teadvustab oma väärtushinnanguid looduse ja keskkonna suhtes.
  • Suudab analüüsida oma käitumist erinevates olukordades - enesemääratluspädevus.
  • Õpib kasutama metsamõõtevahendeid (juurdekasvupuur, kõrgusemõõtja).
  • Tunneb huvi looduse, selle uurimise ja loodusainete õppimise vastu.
  • Teadvustab endale metsade majandamise ja tööstuse sh puidu väärindamise, puidukasutamise rolli Eesti majanduses.
  • Mõistab loodusvarade jätkusuutliku kasutuse vajadust (taastuv ja taastumatu).
Üldpädevused: sotsiaalne ja kodanikupädevus, enesemääratluspädevus, õpipädevus, suhtluspädevus, matemaatika-, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus.

Lisainfo

Selga ja jalga ilmastikule vastavad riided ja jalanõud. Kaasa oma võileib ja jook!
Programmi võimalik läbi viia mitmel erineval rajal, tellija valib ise ja annab sellest tellimusvormiga külastuskeskusele teada ).
Erivajadusega õpilaste (sh liikumispuudega õpilaste) osalemisel palume eelnevalt teavitamist, et läviviidav programm kohandada vastavaks ja valida selleks sobilik rada.

Lisainfo kontakt: info.kabli@rmk.ee, 5302 0833.

Omadused:


Teemad Metsaloodus
Metsandus
Looduskaitse
Looduses liikumine
Pärandkultuur
Sihtrühm 4.-6. klass
ToimumisaegLäbi aasta
Grupi suurus20 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus3,5-4 tundi (halva ilma korral lühemalt)
Raja pikkus2-2,5 km
Hind1 EUR/in
Soodne alates02.09.2024
Soodne kuni30.11.2024