Lahtede maa - metsast mere äärde

Lääne-Virumaa, Lahemaa rahvuspark, Oandu külastuskeskus

Lahemaa on lahtede ja randade maa, see on suurepärane koht meie Läänemere ja ranniku tundmaõppimiseks, looduse ja inimtegevuse seoste leidmiseks. Tutvumine rannikuala loomastiku ja taimestikuga ning mereranna leidude otsimine ja määramine on tihti õpilastele esmatutvus mereelustiku liikidega. Pinnavormid ja rändkivid jutustavad siin Läänemere ajaloost.

Toimumiskoht:  Oandu külastuskeskus,  Altja loodus- ja kultuurilooline rada (3 km)

Päevakava:

  • Grupi saabumine Oandu külastuskeskusesse, RMK, toimumiskoha ja päevakava tutvustamine, vajadusel suurema grupi jagamine 2 rühmaks, kes läbivad programmi tegevused eraldi (5-10 min).
  • Filmi „Märka merd!“ vaatamine koos juhendajaga (annab lühiülevaate Läänemere rannikust Balti riikides, mere ja ranniku elustikust). Arutelu Läänemere probleemidest (20 min).
  • Õpilased jagatakse 2-3 kaupa töörühmadesse, kes saavad töölehed ja lamineeritud määrajad. Mereranna õpitoas vaadeldakse kogusid ja õpitakse tundma liike - karbid, vetikad, kalad, tõruvähid ja ka mõned võõrliigid. Võrreldakse Läänemere liike suurema soolsusega meredest pärit liikidega. Näitusel „Kivid kõnelevad“ tutvutakse Lahemaa rändrahnudega ja nende tekkelooga ning tähtsamate kivimitega (30 min).
  • Sõidetakse bussiga Altjale (2 km). Otsitakse ja kogutakse mereheitest erinevaid liike ning määratakse neid lihtsate määrajate ja näidiste abil. Moodustatakse 2 rühma, kes koguvad liivale joonistatud ruudustikku oma leide ning kokkuvõtteks ja kinnistamiseks esitlevad neid.
  • Tagasiteel tutvutakse Altja rändkividega ja rannakülaga. Ilusa ilma korral piknik oma kaasavõetud einega Kiigemäel (retk kokku ~1t 30 min).

Seos õppekavaga

Põhikooli II kooliastme loodusõpetus ainekavaga „Läänemeri elukeskkonnana“.
  • Vesi Läänemeres – merevee omadused. Läänemere asend ja ümbritsevad riigid. Elutingimused Läänemeres. Mere, ranniku ja saarte elustik ja iseloomulikud liigid ning nendevahelised seosed. Läänemere reostumine ja kaitse.
  • Õpilane iseloomustab Läänemerd kui ökosüsteemi; selgitab Läänemere vähese soolsuse põhjusi ja riimveekogu elustiku eripära; võrdleb organismide elutingimusi järves ja meres; määrab lihtsamate määramistabelite järgi Läänemere selgrootuid ja selgroogseid; koostab Läänemerele iseloomulikke toiduahelaid või -võrgustikke; selgitab Läänemere reostumise põhjusi ja kaitsmise võimalusi.

Õpipädevused: loodusteaduste ja tehnoloogia alane pädevus, kultuuri- ja väärtuspädevus, suhtluspädevus
Õpitulemused:
Õpilane
  • Teab mõisteid: laht, poolsaar, neem, riimvesi, võõrliik, eutrofeerumine.
  • Tunneb mõningaid kodumaiseid mere- ja rannikuliike: 4 karbiliiki, 6 kalaliiki; eristab mõnigaid vetikaid ja vetikarühmi ning rannikutaimi.
  • Oskab lihtsate määrajate ja näidiste abil rannast leitud liike määrata.
  • Tunneb vähemalt 3 võõrliiki Läänemeres ja mõistab võõrliikidega seotud ohtusid.
  • Oskab iseloomustada Läänemerd kui elukeskkonda, teab Läänemere soolsuse eripära. Mõistab Läänemere elustiku iseärasuste seost soolsuse ja kliimatingimustega.
  • Mõistab merekeskkonna kaitse vajadust; mere ja selle elustiku olulisust ja hoidmise ning seire vajadust.

Seos läbivate teemadega: Keskkond ja jätkusuutlik areng.

Meetodid: Vestlus, arutelu. Vaatlus. Karpide, vetikate jt liikide määramine ja mõõtmine. Avastusõpe mereranna rajal. Töölehed, rühmatöö, analüüs ja kokkuvõtted. Meetodite valikul arvestatakse ilmaga ja õpilaste eelneva ettevalmistusega.

Vahendid: Mereranna õpituba kogude ja näidistega. Film „Märka merd!“ , valminud LIFE-projekti "Merekaitsealad Läänemere idaosas" raames (tootja © Vides Filmu Studija, Baltic Environmental Forum, 2009). Lamineeritud määramislehed, kaasaskantav näidiste komplekt mererannas liikide määramiseks, töölehed.

Juhis õpetajale:

Eelinfo andmine programmile tulevatele õpilastele teema ja riietuse kohta vastavalt programmi broneerimisel kooli saadetud kinnituslehele; vajadusel abistamine töörühmade moodustamisel, osalemine töörahu tagamisel ja õpilaste kaasamisel.
Pärast programmi palume meie töö paremaks muutmiseks täita tagasiside ankeet, mis avaneb skaneerides ruutkoodi külastuskeskuse seinal oleval tagasiside tahvlil.

Kirjeldavad märksõnad:
Looduskaitse, Läänemeri, Läänemere elustik, riimvesi, merekarbid, vetikad, kalad, eutrofeerumine, võõrliigid, rändrahnud

Sihtrühm: 4.-6.klass II kooliaste. Programm on kohaldatav erivajadustega õpilastele, vajadused täpsustatakse suhtluses kooliga (vt lisainfo).

Lisainfo

Selga ja jalga aastaajale ja ilmastikule vastav riietus ja jalanõud. Kaasa jook ja väike eine.

Õpilasgruppide turvalisus ja ohutus on programmi korraldajate poolselt tagatud. Programmi tellija täidab programmi tellimisvormi www.loodusegakoos.ee lehel ja saab vastu kinnituskirja programmi läbiviimise tingimustega, milles lepitakse vajadusel kokku ka kõik eritingimused ja koolipoolsed soovid programmile.

Lisainfo kontakt: info.oandu@rmk.ee, 676 7010

Omadused:


Teemad Looduskaitse
Sihtrühm 4.-6. klass
ToimumisaegKevad
Suvi
Sügis
Grupi suurus20 õpilast + saatjad, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus 3-3,5 tundi
Raja pikkus2,5 - 3 km. Programmi kestus ja pikkus täpsustatakse suhtluses kooliga tellimisvormi ja sellele vastuseks saadetava kinnituse kaudu.
Hind20 inimest 70 EUR