Metsavete riik - I kooliaste

Hiiumaa, Hiiumaa puhkeala, Ristna külastuskeskus

Kevadel kihavad veekogud kahepaiksetest ja kõikvõimalikest putukavastsetest ning lausa kutsuvad oma asukatega lähemat tutvust tegema. Ristna külastuskeskuse õuel asuv suur tiik sobib selleks suurepäraselt. Programm pakub jahtimise põnevust ja kannatlikku uurimise-vaatlemise tööd. Õpime veepüügi tehnikaid, püüame ja vaatleme tiigis elavaid loomi ning võrdleme neid maismaal elavate loomadega.

Toimumiskoht:
Ristna külastuskeskus ja õueala

Päevakava:

  • Kogunemine Ristna külastuskeskuse õuealal tiigi ääres.
  • Sissejuhatav vestlus teemal kes on veeloomad, kus ja millal neid näha võib, milliseid veeloomi õpilased teavad, kuidas neid uurida võiks? (15 min).
  • Tegevused (45 min).
  • Vaatlus koos juhendaja selgitustega- veeloomade (kahepaiksed, putukad, kalad, ämblikulaadsed) vaatlemine tiigi pinnal, vees ja kaldataimestikus, nende elukeskkonna ja eluviisiga tutvumine.
  • Õpilased jagatakse rühmadesse (max 4 õpilast), tutvustatakse ohutu tegutsemise reegleid veekogu ääres ja veepüügi vahendeid, näidatakse ette töövõtted ja selgitatakse kõigi elusolendite vajadustega arvestamist. Rühmadele jagatakse püügivahendid, töölehed, pliiatsid ja kirjutusalused.
  • Arutelu selgroogsete ja selgrootute sarnasustest ja erinevustest, vee- ja kaldataimede rollist loomade elus, toiduahelatest, vee-elustiku tähtsusest inimese jaoks ja inimese rollist elukeskkonna mõjutajana.
  • Praktiline töö rühmatööna (püük)- vee-elustiku püüdmine erinevatest tiigiosadest, asetamine püügialustele.
  • Püütud loomade vaatlus püügialustel, juhendaja abiga topsluupidesse asetamine, loomade välisehituse ja liikumise vaatlemine, seostamine elukeskkonnaga, määramine piltide, plakatite ja juhendaja abil. Luupidesse asetame erinevad veeloomad, keda kõik õpilased saavad kordamööda vaadata. Liikide võrdlemine ja loomade vabastamine tiiki.
  • Pöörame pilgud tiigist kaugemale. Otsime ja vaatleme loomi ( putukad, linnud), kes elavad ja tegutsevad tiigi läheduses maismaal, arutleme nende sarnasuste, erinevuste (kehaehitus, eluavaldused) ja omavaheliste seoste üle (toiduahelad).
  • Töölehtede täitmine (vee-elustiku bingo). (15 min).
  • Kokkuvõte ja tagasiside (15-20 min). Iga rühm tutvustab kaaslastele ühte loosiga tõmmatud veelooma selle päeva püügist. Ühises lõpuringis kordame ja nimetame vaadeldud vee- ja maismaaloomi, õpetajad saavad anda vahetut tagasisidet programmi kohta.
  • Soovi korral võib rühm peale programmi pidada piknikku ja einestada keskuse lõkkeplatsil või siseruumides. Oma võileib kaasa!

Seos õppekavaga

Loodusõpetus:
Organismide mitmekesisus ja elupaigad. Organismide rühmad ja kooselu. Veetaimede ja -loomade erinevus maismaaorganismidest.
Õpitulemused/eesmärgid:
  • Oskab sihipäraselt vaadelda eluslooduse objekte, märgata ja kirjeldada erinevusi ja sarnasusi,
  • Oskab kirjeldada mõne püütud veelooma välisehitust ja liikumisvõimet ning seostab neid elukeskkonnaga.
  • Oskab eristada selgroogseid (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ning selgrootuid (putukad ja ämblikud) organisme.
  • Liigub looduses turvaliselt, kahjustamata loodust, teisi ja iseennast.
  • Arvestab elusolendite vajadusi.
  • Võtab ohutult osa veepüügist õpetaja juhendamisel.
Üldpädevused: õpipädevus, väärtuspädevus ja sotsiaalne pädevus

Ainetevaheline lõiming (sh.läbivad teemad):
eesti keel (tööjuhendite mõistmine, tulemuste esitlemine), matemaatika ( mõõtmine).

Keskkond ja jätkusuutlik areng: 
looduse vahetu kogemine.

Väärtused ja kõlblus: v
äärtustab säästvat eluviisi, oskab looduses käituda, huvitub loodusest ja looduse uurimisest.

Tervis ja ohutus: j
ärgib eelnevalt selgitatud ohutusnõudeid.

Meetodid: püük, vaatlus, mõõtmine, võrdlemine, määramine, info leidmine ja esitamine

Vahendid:
kahvad, luubid, püügianumad, vee-elustiku pildid ( igale rühmale) , töölehed, kirjutusalused, pliiatsid ( igale osalejale).

Juhis õpetajale:
Õpetaja jagab enne programmile tulekut informatsiooni sobiva riietuse ja jalatsite kohta, teeb eeltööd turvalise käitumise selgitamisel ja osaleb aktiivselt turvalisuse tagamisel ning tegevustes veekogu ääres.

Teemad/märksõnad:
vee-elustik, selgroogsed ja selgrootud loomad, kahepaiksed.

Lisainfo

Vajalik veekogu ääres tegutsemiseks sobiv ja ilmastikule vastav riietus ja jalanõud.
Programmi läbiviimise tingimused väljastatakse koos kinnituskirjaga, mis väljastatakse pärast tellimusvormi saamist ja vajadusel erisoovides kokku leppimist. Programm ei sobi liikumis- ja nägemispuudega õpilastele.
Õppekeel: eesti keel

Lisainfo kontakt:
info.ristna@rmk.ee; tel: 523 8697

Omadused:


Teemad Metsaloodus
Looduses liikumine
Sihtrühm 1.-3. klass
ToimumisaegKevad
Grupi suurus 20 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus2 tundi
Hind20 inimest 70 EUR