Mitut moodi mets
Hiiumaa, Hiiumaa puhkeala, Ristna külastuskeskus
Metsal on inimese elus palju erinevaid rolle ja mets võib olla väga eripalgeline. Programmi käigus võrdleme majandus- ehk tulundusmetsa ja põlismetsa ehk loodusmetsa, tutvustame majandusmetsa eluringi, metsas tehtavaid töid ja metsamehe ametit. Metsaretkel teeme põhjalikumat tutvust metsamulla, taimede ja metsahüvedega. Õpime kasutama metsameeste igapäevaseid töövahendeid.
Toimumiskoht: Ristna külastuskeskus
Päevakava:
- Rühma saabumine, sissejuhatavad tegevused. Tutvustame päevakava ning käitumisreegleid metsaretke ajal. Anname ülevaate Riigimetsa Majandamise Keskuse tegevusest. Õpilased jagatakse 5 rühma, kes töötavad ülesannete kallal toas ja õues koos. (15 min)
- Teema arendus:
- Õppeklassis pannakse rühmatööna kokku metsa ökoloogilist, majanduslikku ja sotsiaal-kultuurilist funktsiooni ilmestav pusle. Iga rühm tutvustab teistele oma pusletüki põhjal üht metsa kasutusvõimalust. Arutelu metsa tähtsusest nii üksikindiviidile kui riigile, säästva metsanduse põhimõtted ja roll elurikkuse säilitamisel. Majandusmetsa eluring - iga õpilase poolt magnettahvlile paigutatavate piltide abil tutvutakse metsa raieringi ja metsas tehtavate töödega. (30 min)
- Metsaretk praktiliste tegevustega Ristna keskuse õpperajal. Tegutseme majandusmetsa ja põlismetsa piiril. Võrdleme palumetsa näitel vana loodusmetsa ja majandusmetsa. Rühmad tegutsevad erineva ilme ja eesmärgiga metsaosades samaaegselt.
- Rühmadele jagatakse töölehed, erinevateks mõõtmisteks vajalikud tööriistad ja vahendid, tutvustatakse nende tööpõhimõtet. Iga rühm mõõdab endale etteantud alal proovitüki ja hindab seda vastavalt töölehel toodud ülesannetele. Õpilased vaatlevad metsarindeid ja määravad palumetsa taimeliike, hindavad/mõõdavad puu kõrgust ja diameetrit nii kaudsete meetodite kui täppismõõteriistade abil, teevad kindlaks puu vanuse kasutades juurdekasvupuuri.(2x 45 min)
- Rühmade saadud tulemuste võrdlemine: majandusmets vs põlismets- sarnasused ja erinevused metsarinnetes ja määratud taimeliikide põhjal. Arutelu, miks vajame nii üht kui teist. Näitlikustame temaatilise rollimängu abil, miks on bioloogiline mitmekesisus oluline ja analüüsime, kuidas ja miks mängu algtingimuste muutmine mõjutas lõpptulemust. (15-20 min)
- Kokkuvõttev arutelu õpilastega programmil õpitust, õpilaste ja õpetajate tagasiside programmile, piknik keskuse lõkkeplatsil. Õpilastel on võimalus ise lõkke tegemisel kätt proovida, lisaks tutvuda õppeväljaku huviinfotahvliga „ Hiiumaa metsade ajalugu“ . (30 min)
Seos õppekavaga
Loodusõpetus.Mets elukeskkonnana. Elutingimused metsas. Mets kui elukooslus. Eesti metsad. Metsarinded. Palumets. Palumetsa iseloomulikud taime-, looma- ja seeneliigid, nendevahelised seosed. Metsade tähtsus ja kasutamine. Metsade kaitse.
Lõiming: matemaatika: andmete kogumine, tõlgendamine ja esitamine; emakeel: vaatluste ja nähtuste kirjeldamine.
Seosed läbivate teemadega: elukestev õpe ja karjääri kujundamine- metsamehe elukutse
keskkond ja jätkusuutlik areng - inimese ja teda ümbritseva keskkonna vastastikused seosed ning inimese sõltuvus loodusressurssidest; inimtegevusega kaasnevad mõjud
Õpiväljundid/õpitulemused:
Õpilane:
- Väärtustab metsa, selle elurikkust ning säästva metsanduse põhimõtteid.
- Käitub metsas keskkonnateadlikult ja -hoidlikult ning järgib ohutusnõudeid.
- Oskab kasutada metsamõõteriistu- kõrgusmõõtjat, juurdekasvupuuri, mullasondi, kluppi, oskab kasutada liikide tundmaõppimiseks määrajat.
- Teab majandus- ja põlismetsa sarnasusi ja erinevusi, teab palumetsa tüüpilisemaid taimeliike.
- Oskab võtta mullaproovi ning mõistab mulla ja metsatüübi kujunemise seoseid.
- Oskab hinnata inimtegevuse mõju metsakooslustele.
- Teadvustab metsade tähtsust ning kaitsmise vajadust.
- Seostab metsamehe elukutse erinevate vajalike teadmiste ja oskustega.
Meetodid: Rühmatöö, arutelu, praktiline töö mõõteriistadega, taimeliikide määramine, rollimäng, analüüs.
Vahendid:
- Magnettahvel- majandusmetsa eluring + igale osalejale tahvlile kinnitatav pildiga magnet.
- Metsakasutuse pusle (üks kogu klassi peale).
- Kirjutusalused, töölehed, pliiatsid igale osalejale.
- Klupp, kõrgusmõõtja, mõõdulint, mullasond, juurdekasvupuur, luup, märkelint, taimemääraja (igale rühmale).
Õpikeskkond: Ristna külastuskeskuse õppeklass, õpperada ja ümberkaudne riigimets. Metsaretke pikkus kuni 2 km. Vajalik ilmastikule ja aastaajale vastav riietus ja metsaretkeks sobivad jalanõud.
Juhised õpetajale:
- Programmil puudutatakse 6 metsakasutusega seotud aspekti, mida võiks eelnevalt õpilastega käsitleda. Eelneval kokkuleppel on võimalik iga teemat süvitsi käsitleda erinevatel õppekäikudel:
- Mets ja metsaloodus ( kasvukohatüübid, metsaelustik, taimed, loomad, elu loodusmetsas) Hiiumaa piires riigimetsa erinevates metsatüüpides.
- Metsade majandamine ( majandusmetsa eluring, metsas tehtavad tööd, metsaga seotud ametid).
- Mets ja puidu kasutamine (metsatööstus ja puidu kasutamine, puit kui tooraine, puidukeemia).
- Mets ja kultuur (mets kui inspiratsiooniallikas, seosed kaunite kunstidega).
- Mets ja looduskaitse (vanad loodusmetsad/põlismetsad, bioloogiline mitmekesisus, metsakaitsealad, vääriselupaigad, looduskaitsetööd).
- Metsa kõrvalkasutus (looduses liikumine, seened-marjad, ravimtaimed, jahimajandus, metsmesindus).
Õpetaja ja saatjad osalevad programmis algusest lõpuni, teevad koostööd külastuskeskuse juhendajaga ning on juhendajale vajadusel abiks.
Õpetaja ja saatjad vastutavad selle eest, et programmis osalejad järgivad juhendaja korraldusi ja hoiatusi, tagavad korra programmi toimumise ajal, jälgivad, et programmis osalejad ei kaldu kõrvale etteantud liikumismarsruutidest, ei prügista ega häiri loodust programmi läbiviimiseks mittevajalikul moel ega tegutse vastuolus muude üldkehtivate käitumisreeglitega.
Vastutav õpetaja kinnitab, et osalejate tervislik seisund lubab neil programmis osaleda
Teemad/märksõnad: Majandusmets ehk tulundusmets, põlismets ehk loodusmets, metsade majandamine, metsatüübid, palumets, elurikkus.
Lisainfo
Programmi läbiviimise tingimused väljastatakse koos kinnituskirjaga, mis väljastatakse pärast tellimusvormi saamist ja vajadusel erisoovides kokku leppimist. Programm ei sobi liikumis- ja nägemispuudega õpilastele. Pikniku tarbeks oma toit kaasa, meie poolt soovi korral soe tee. Õppekeel - eesti keel.Lisainfo kontakt: info.ristna@rmk.ee, 523 8697
Omadused:
Teemad |
Metsaloodus Metsandus |
Sihtrühm |
4.-6. klass |
Toimumisaeg | Läbi aasta |
Grupi suurus |
20 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
|
Kestus | 3 tundi |
Hind | 20 inimest 70 EUR |